Abraham Bloemaert, ‘De fluitspeler’ (1621). Olieverf op doek, 69 x 57.9 cm, Centraal Museum Utrecht.

Abraham Bloemaert (1566-1651), een leermeester uit Utrecht

Rome was aan het begin van de Gouden Eeuw het centrum van de wereld. Jonge schilders uit heel Europa trokken naar de Eeuwige Stad, waar Caravaggio met zijn nieuw realisme voor een revolutie in de schilderkunst had gezorgd. Dat moest je met eigen ogen hebben gezien. De Utrechtse schilders Dirck van Baburen,  Hendrick ter Brugghen […]

Afb.1. Dirk van Gelder, ‘Herfstgrondje met bramen’, aquarel (152 x 246 mm), 1972, particuliere collectie

Dirk van Gelder (1907 – 1990)

Wie Van Gelder als leraar heeft gekend, weet dat hij altijd zat te schrijven. Naar later bleek aan een Franstalige monografie en oeuvre-catalogus van Rodolphe Bresdin (1822-1885), een tot dan toe vergeten negentiende-eeuwse Franse graficus, voor wie Van Gelder van jongs af aan bewondering had. In 1976 werd het boek gepubliceerd en twee jaar later […]

Nikolaus Hagenauer, Interieur van het ‘Isenheim Altar’ (c. 1500).

Colmar

Wie niet weet waar op vakantie te gaan, zou het plaatsje Colmar eens moeten bezoeken. Het stadje met zijn prachtige vakwerkhuizen ligt aan de Frans-Duitse grens en is de verblijfplaats van het ‘Isenheimer Altar’, het wereldberoemde altaarstuk van Matthias Grünewald (geboren: Mathis GothartNithart, Würzburg 1477 – Halle 1528). Grünewald maakte het tussen 1512 en 1516 voor de ziekenhuiskapel van het Antonietenklooster van Isenheim, twintig kilometer bezuiden Colmar, waar mensen die leden aan de pest, lepra en Sint-Antoniusvuur (kriebelziekte) werden verpleegd. Het altaarstuk bestaat uit drie lagen. In gesloten toestand toont het de bloederige kruisiging van een door stokslagen en martelingen gebroken Christus. Wanneer het […]

Huang Yong Ping, ‘Bugarach’ (2012) (Fiberglas, opgezette dieren, model helikopter enz.) ( Courtesy of the artist and Galerie Kamelmannour, Paris)

Zaha Hadid (1950) en Huang Yong Ping (1954)

Na ons op een recente Rome-reis tegoed te hebben gedaan aande resten van de Antieke wereld en de schilderkunst van de Italiaanse Renaissance bezochten we het Museo Nazionaledelle Arti del XXI Secolo, kort gezegd MAXXI, een fraai museum weliswaar, maar zoals zoveel moderne architectuurop een totaal verkeerde plek neergezet, midden in een wat saaie en […]

Joseph Israëls, ‘Kinderen aan zee’, olieverf/doek, 1872, Rijksmuseum.

Armoede als schilderachtigheid

Joseph Israëls, in zijn tijd een zeer gewaardeerd lid van Pulchri, liet in zijn riante woning aan de Koninginnegracht een Schevenings ‘vissershoekje’ bouwen om daar in alle rust en bij het geruis van de warme kachel arme vissersvrouwtjes te schilderen. Hij had er veel succes mee en werd als een negentiende-eeuwse Rembrandt beschouwd.  We zijn […]

Goltzius Hand

De hand van Goltzius (1588)

De ‘hand’ van Goltzius is een pentekening in bruine inkt op papier. Het is in een zachte, glooiende beweging fraai ‘met de vorm mee’ getekend, om op die manier een optimale plasticiteit te bereiken. Je kunt aan de gecontroleerde manier van tekenen zien, dat Goltzius een echte graveur was en gewend daar in zijn tekeningen […]

Dresder Frauenkirche

‘Die Dresdner Frauenkirche’, een Barokkerk van amper 10 jaar oud

Tegen het einde van de oorlog, in de nacht van 13 op 14 februari 1945, werd de stad Dresden door de geallieerden in brand geschoten en plat gebombardeerd. Wonder boven wonder werd de ‘Frauenkirche’ in het centrum van de oude binnenstad gespaard. De verzengende hitte van de brandende ‘Altstadt’ drong echter in de loop van […]

Huygens

Arend Odé: Buste van Constantijn Huygens (1897)

Het beeld van Constantijn Huygens, zoals ik dat op mijn dagelijkse wandelingen tegenkom, staat op de hoek van de Scheveningse weg en de Arie van der Spuyweg aan de rand van de Scheveningse bosjes. Het werd ter herinnering aan Huygens’ geboortedag op 4 september 1897 in de buurt van de Ver Huellweg onthuld. Tijdens de […]

Lascaux 1

Lascaux

Het was een prachtige nazomermiddag in de vroege herfst van 1990 in de Dordogne. De bomen kleurden de eerste bladeren rood en oranje. De warme lucht was doordrenkt met de eerste herfstgeuren, zwaar en met een mengeling van geluk en weemoed. Zoals in een jongensboek beschreven lagen de grotten van Lascaux op een heuvel en […]

Sint-Petersburg

Afgelopen jaar brachten we een bezoek aan Sint-Petersburg. De stad werd in 1703 door Peter de Grote (1672-1725) gesticht en naar Hollands model ontworpen. Door zijn grachten, lichtval en heldere structuur had de stad veel weg van Amsterdam. Alleen was alles nog een maatje groter, zoals de imposante gebouwen van de Hollandse handelshuizen. De mensen […]